tisdag 13 juli 2010

Två VM-FO:n

Då var det dags att visa upp mina två projekt som jag avslutade i slutminuterna av VM i fotbollsstickning.

En Revontulisjal i Kauni. Jag stickade med stickor 4,5 och det gick nog åt ca 150 gram.

Den är i stickigaste laget, men den värmer gott. Jag får nog vänta lite till innan jag börjar använda den.

Mitt andra FO var ett bältesskydd till mammsen. Vid bilresor brukar hon ha problem med att bältet skaver mot halsen, så hon gjorde en beställning på något som kunde göra det bekvämare. Färgerna valde hon själv, garnet heter Helen och vi hittade det på Rusta. Knapparna har jag tidigare köpt på något träsnideri i Linköping, tror jag.
Jag lade upp 26 maskor, stickade resår i ytterändarna (så den inte ska glida så mycket upp eller ner) med stickor 3 och slätstickning med stickor 4. Kanten med knapphålen virkade jag med fasta maskor och smygmaskor med virknål 4.

Tack till maken som ställde upp som fotograf!

3 kommentarer:

Camilla sa...

Åh, vad fin sjal! Jättesnygg och med härliga färger! Tänk om jag också kunde sticka sådär! :)

Tina sa...

Wow, vad fin den blev! :-) Smart idé, med bältesskydd. Jag får också skav av bilbältet... det kan nog hamna något liknande på mina stickor.

Fiff sa...

Sjalen är verkligen fantastisk! Jag minns att jag hade nåt jättecoolt bilbäktesskydd när jag var liten, som var som ett träd, och en nalle tittade ut...:-) blev lite nostalgisk nu...!