måndag 1 november 2010

9½ år gammalt UFO. . .

När jag rensade i min garderob hittade jag en gammal tröja som jag stickade som specialarbete under sista året på gymnasiet. Det är alltså 9½ år sedan den blev färdig. Jag gillade den aldrig riktigt, tyckte att den blev för bred och kort... Den har bara blivit använd vid ett enda tillfälle sedan den blev klar.
Nu testade jag den igen och den är fortfarande för kort, även i ärmarna, men genast slog det mig - jag blockar den och ser om jag kan sträcka ut den till bättre storlek! När jag hade slöjd i skolan tyckte jag att det där med blockning mest verkade vara textilslöjdslärarens sätt att straffa sina elever... ;-) Nu har jag ju insett att det är en ganska bra grej!
Förutom att tröjan var för kort fanns det också ett hål i den - det är nog också en orsak till att den packats undan. Jag tog med mig tröjan till gårdagskvällens syjunta tillsammans med ursprungsgarnet (som jag hittade i mina gömmor), virknål, nål och sax. Sen pysslade jag på ett tag tills hålet var lagat! Så värst snyggt blev det inte, men om man inte letar efter det tror jag inte att man kommer upptäcka det.
Ikväll har jag krupit omkring på golvet och blockat. Det blir spännande att se resultatet! Bilder kommer när blockningen är klar!

Inga kommentarer: