torsdag 23 september 2010

Den gyllene regeln. . .

Här kommer ett helt handarbetsbefriat inlägg...
I vanliga fall är jag totalt ointresserad av politik. Men med tanke på hur det har sett ut sedan i söndags kan jag inte låta bli att bli lite engagerad!

Det har snurrat många tankar i mitt huvud sedan valet... som hos så många andra, skulle jag tro. Nu är väl inte resultatet helt säkert, det kan ju bli överklagande och grejer... Men oavsett hur det slutar måste vi nog ta oss en rejäl fundering på hur vi vill ha det i framtiden och hur vi ska jobba för att inte ett parti med främlingsfientliga åsikter ska komma in i riksdagen igen.

Jag ser upprörda kommentarer och inlägg både i bloggvärlden och bland mina vänner på facebook. En klok människa skrev att det är läskigt hur mycket hat och avsy som riktas mot den del av Sveriges befolkning som röstade på Sverigedemokraterna. Jag kan absolut inte förstå hur någon kan rösta på detta parti, men jag tror inte att hat är en väg att lösa detta.

Om vi riktar hat och ilska mot dessa väljare tror jag snarare att det snarare får effekten att de sparkar bakut och håller ännu hårdare fast vid sitt val, eller så gömmer de sig. Det gynnar ingen.

Den gyllene regeln är ett bra sätt att se på livet, tycker jag:
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. (Matt 7:12)

De senaste åren har varit rätt så besvärliga för många. Ekonomin har varit skakig, arbetsmarknaden osäker och det har funnits mycket oro och ilska kring sjukskrivningsprocessen. Många människor har varit arga och missnöjda. Jag kan tänka mig att det då är lätt att försöka hitta någon eller några att skylla på. Jag har en känsla av att många väljare har valt SD i ett försök att visa sitt missnöje och att göra en markering. Jag har svårt att tro (och vill inte tro) att så många väljare har en fast övertygelse om att SD har en lösning på de problem som finns i vårt samhälle.

Jag tror att det är viktigt att, enligt den gyllene regeln, försöka att bemöta dessa väljare med respekt och att försöka få en djupare förståelse för vad som ligger bakom valet - vad är egentligen grundproblemet? Det måste finnas andra sätt att lösa dessa problem på än att stänga Sveriges gränser... Jag tror att dessa väljare måste få en orsak att tro att det finns andra och bättre sätt att jobba med detta. En viktig del i politikernas arbete de närmaste 4 åren tror jag är att hitta sätt att kunna jobba bättre med integrationen av nya svenskar! Att börja från noll och hitta sätt att hjälpa dessa människor att mer och mer bli en del av det svenska samhället. Om man ser alla nya svenskar som vänner och medmänniskor tror jag att det blir svårt att hålla med SD.
Vi har 4 år på oss att försöka vända detta.

I bloggen Tyg och Otyg önskas jämlikhet, solidaritet, tolerans och medkänsla för de kommande åren - och det kan jag bara instämma i! Men låt oss inte glömma att detta även måste få gälla de människor som många av oss upplever röstade "fel"!

Jag upprepar:
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. (Matt 7:12)

1 kommentar:

gella sa...

Heja Sara! Håller med dig, vi måste se till vad som orsakade dagsläget. Och den gyllene regeln är sååå bra! Jag har inte heller engagerat så mkt i politiska tankegångar som nu. Känns skönt att man också kan be till en Gud som har den yttersta makten. :)