tisdag 19 mars 2013

Förtydligande om utmaningen

Jag fick en fråga om min utmaning "Veckans dåliga samvete".

"ska din utmaning för veckan vara HELT KLAR eller bara påbörjad? Säg att jag har som utmaning att plantera om blommorna.... anser du då att ALLA ska bli det inom veckan, eller att man påbörjar det?"

Min tanke är att var och en sätter sitt eget mål för utmaningen. Klokt är ju att sätta upp ett mål för veckan som man känner att man absolut kan klara av och hellre överträffa sina förväntningar. Som i det här exemplet kanske målet kan vara att plantera om minst en blomma - om man sedan lyckas ta hand om ALLA så är ju det bara en bonus! Eller kanske målet är att man ska börja förbereda för omplanteringen?

Sen är det ju inte meningen att man ska få ännu mer dåligt samvete om man inte lyckas med det man hade tänkt sig under veckan! Se det istället som en vinst att du kanske har påbörjat arbetet med det dåliga samvetet, eller att du i alla fall har tagit beslutet att ta itu med det till slut!

Så känn frihet att själva bestämma hur stort eller litet mål du vill ha för veckan! Sen är det absolut tillåtet att "misslyckas" med sitt mål - vissa veckor går det ju bara inte ihop sig. Sådant är livet för oss alla!

Jag hoppas att det här gör att det inte känns lika betungande att delta i utmaningen! Min tanke är att det här ska vara något roligt som kan hjälpa till att motivera, inte ännu en börda.

Lycka till!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja men du tänkte ju precis så som jag tänkte... =) Jag vet ju att jag kan sätta vilka villkor som jag vill ha på utmaningen, men jag ville lite höra hur du tänkte med, du vet, som ett litet bollplank. Jag tycker att idén är suverän, ska självklart haka på den och blogga om den. Funderar faktiskt på att göra en banner för utmaningen som jag använder på min blogg. Tycker du om den sen får du gärna använda den och låta andra ta med den till sig.

Tack för en mycket bra utmaning! Nu ska jag bara läsa allt det andra i din mysiga blogg. Ha en bra dag! =)