lördag 12 juni 2010

Babyboom!!

Jag insåg nyss att jag verkar ha babyboom bland mina orkidéer! Det var ju inte så länge sedan som några orkidéebebisar fick flytta hemifrån. När jag nu började titta lite närmare på mina andra orkidéer fick jag syn på både lite av varje.

Här är en orkidéebebis som flyttade hemifrån för rätt länge sedan, skulle tippa på kanske ett halvår sedan. Det har inte hänt något med den, den har knappt växt någonting, Men nu upptäckte jag att det ju är på väg ut en blomstängel på den (kolla till höger på bilden). Det var lite svårt att få den skarp, men jag tror att den syns ändå.

På grannorkidéen hittade jag ett litet, litet skott som precis har börjat titta fram nere vid jorden.
Och på en tredje orkidée visade det sig finnas rätt stora skott! Ser du det stora skottet i vänstra delen som har massvis med rötter klara? Den har växt upp högst upp i en av bladdelarna...

Samma orkidée hade också ett skott nere vid jorden. Den har än så länge bara någon liten rot på gång, så den behöver få växa till sig lite.
Jag förstår inte vad det är med mina orkidéer, men det verkar ju helt klart vara smittsamt i alla fall! Jag tycker ju inte att jag sköter om dem så bra att de borde bete sig så här, men de kanske trivs med att bli lite bortglömda emellanåt... ;-)

Sen måste jag också bara få visa så fint mitt lilla nya Ödesträd blommar. Jag fick några skott av mamma och pappa tidigare i år och de verkar ju också trivas bra. Det blir sådana söta blommor på dessa!



2 kommentarer:

Fiff sa...

Den blomman var riktigt häftig! Och jag tror dina orkideér känner all kärlek som du har till dem, och det e därför de förökar sig:-)

gella sa...

Vilken jättefin blomma den nedersta va!! :)