tisdag 27 april 2010

Klänningen är klar...

... eller nästan i alla fall. Den blev helt klart bättre i form och storlek efter blockningen, men jag behöver nog ge den ytterligare en omgång innan jag är helt nöjd. Tyvärr är jag inte så jättebra på mönsterstickning där man ska byta färg, så på sina ställen är garnet lite för stramt. Jag ska se om jag kan få det lite bättre genom att blocka den en omgång till.

Men här får ni i alla fall se det (nästan) färdiga resultatet! Framifrån...

... och bakifrån. Det var lite svårt att få med färgerna (mörkgrått, svart och vitt) så här i skymningsljuset, men nu tycker jag att det syns någorlunda i alla fall.

Mönstret till klänningen kommer från Allt om handarbetes Stickmagasin nr 10/2009.
Jag tyckte det var svårt att välja vilken storlek jag skulle sticka eftersom jag ofta ligger mellan två storlekar. Så här i efterhand inser jag att jag skulle ha valt den större storleken.
Garnet är Drops Alpaca, så här i efterhand törs jag däremot inte svara på hur mycket garn som faktiskt gick åt.
Rundstickor 2½ användes i alla fall.

Jag har tidigare undvikit lite större projekt av rädsla att de aldrig ska bli färdiga. Men eftersom den här klänningen inte tog mer än ca 3 månader (med avbrott för ett mindre projekt), så börjar jag bli sugen på att ge mig på fler större projekt. Jag har bl.a. en idé på en tröja som jag vill sticka i sommar - med egendesignat mönster! Jag som knappt har provat sticka utan mönster förut - det kan bli väldigt spännande! Men jag tror att det borde vara en ganska enkel design...

Nu är det dags att återvända till tentapluggandet... suck...

3 kommentarer:

gella sa...

Å, vad duktig du är!!! Snygg klänning! Så roligt att se dina alster! :) Ser fram emot alla inlägg. Ses på nätet! :)

Knit A Little sa...

Du är så välkommen att sticka med oss i Björkstickorna och ja, det är bara att komma förbi. :) Den här veckan är det onsdag på Cafe Schmäck från kl 18.00. :) Bara att du slänger iväg ett mail till mig om det är nått du undrar över.

Pysselfarmor sa...

Jättesnygg!