måndag 19 april 2010

En helt ny värld...

En helt ny värld har öppnat sig för mig... Hantverksbloggarnas värld! Det var bara några veckor som jag klev in i denna värld - vilken underbar värld!

Att jag nu sätter igång en egen blogg är något som har legat och grott ett tag - och nu kan jag inte hålla mig längre! Jag hoppas att det ska bli en källa till inspiration, både för mig själv och andra. Det här med bloggandet är helt nytt för mig, så det får väl växa sig fram eftersom...

Sedan jag klev in i denna nya värld har jag lärt mig några nya förkortningar och ord, som verkar tillhöra sticknördarnas ordlista:
WIP - Work in progress, ett projekt som man håller på att jobba med för tillfället.
FO - Finished object, ett projekt som äntligen är färdigt.
UFO - Unfinished object, ett ofärdigt projekt som har lagts undan till bättre tider, tills motivationen strömmar till eller tills man tar sig i kragen.
Blocka - när man tar en färdig stickning/virkning, blöter den och spänner upp den till önskad storlek och form.

UFO:n har jag många... Så just nu är jag inne i en period där jag ska försöka avsluta så många UFO:n som möjligt... phu... vi får väl se hur länge det räcker... För tillfället har jag två WIP:ar... ett fd UFO och ett nytt projekt som smög sig in så lägligt. Men mer om det längre fram.
Till att börja tänkte jag visa några av mina tidigare alster.


Först ut en Åre-mössa. Stickad efter detta mönster. Jag använde mig av ett nystan Milano (100 g) i lila, med stickor 10. Den är mjuk och mysig, men jag måste ta in den lite nertill så den sitter åt ordentligt över öronen.


Den här vadlånga kjolen stickade jag efter ett mönster som min mamma stickade som ung. Jag modifierade mönsterbården lite och gjorde den endast enfärgad. Tyvärr minns jag inte vilka stickor jag använde, men garnet heter Plus och kommer från Almedahls.



Det sista objektet är en mössa som jag stickade av garn som blev över efter kjolen. Mönstret kommer från Drops design. Dessvärre minns jag inte heller här vilka stickor jag använde, men jag gissar att det blev ungefär den stickstorlek som rekommenderas i mönstret.

5 kommentarer:

Yster sa...

Jippie! Bra jobbat Syster! Så duktig du är!

kram kram

Paps sa...

Spännande utmaning!

Kram P

gella sa...

Kul!!! Blir i o f sig lite avis på din stickförmåga, men kul ändå... ;) Ser fram emot dina inlägg. :)

Clara sa...

Välkommen in in hantverksbloggsvärlden! Du har lärt dig mycket redan märker jag :)
Gungstolen hemma hos mig är ett gammalt loppisfynd som min mamma gjorde på 80-talet, den har varit med under hela min uppväxt. Kul att du gillade den!
/Clara

Linn sa...

Fint!