måndag 14 april 2014

Vårlängtan och trädgårdspepp

Nu när vi bor i vårt egna hus och har en egen trädgård, så har vi längtat väldigt efter våren och att få börja fixa med trädgården. Från början var det framför allt jag som längtade efter trädgårdsfixande, men de senaste veckorna har även maken blivit riktigt peppad.

Så för någon vecka sedan plockade vi fram grillen och invigde grillsäsongen. Mums, så gott det var!
Förra helgen tog maken med sig dottern på en sväng, så jag fick vara själv hemma och stöka. Då passade jag på att för-så lite fröer, för VI HAR KÖPT ETT VÄXTHUS!!
De små rullarna är gjorda av toarullar - ett tips jag fick med mig från Fiffs återbruksgrupp på Facebook. Fröerna är ekologiska och beställda från Runåbergs fröer.
Mot våran södervägg har det dykt upp massvis med små söta vårlökar. Vit scilla fick jag tips om att det var. De kommer i massor och verkar ha spritt sig en del. Två krokusar har jag också skymtat. Det är spännande att se vad som dyker upp i trädgården! När vi väl flyttade in i höstas var ju det mesta överblommat eller vissnat.
 Sen har jag också börjat gräva upp en av gångarna i trädgården. Vi vill ha lite mer sammanhängande gräsyta, både för att underlätta gräsklippning och lek. Dessutom är gångarna dåligt underhållna på sistone, med smultronplantor, mossa och ogräs runtomkring och på plattor och stenar.
De rejäla betongplattorna tänker vi återanvända och ställa växthuset på. Sanden under plattorna ska vi också använda till den grunden. Tuva blev glad när hon upptäckte att jag hade grävt fram en avlång sandlåda åt henne. :-)
Jag kom på mig själv på jobbet i eftermiddags med att gå och längta efter att få komma ut i trädgården och gräva, gräva, gräva!

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Så spännande! Man anar att där kan finnas ett och annat som dyker upp som överraskningar och för övrigt är det ert att gör vad ni vill med, spara det ni gillar och ta bort och ersätta så det blir det ni vill, härligt!

Fiff sa...

Visst är det härligt att så! Och Runåbergs är bäst :-)

Anonym sa...

Sååå härligt!! Förstår att du är glad över växthuset! Ser verkligen fram emot att få följa fortsättningen och hoppas att vi snart kan träffas! :-)

Unknown sa...

Vilken lyx med växthus. Nu har jag också klickat hem en beställning fröer och bara sådana som ska trivas på min skuggiga balkong. Bara påsarna var ju så vackra i sig :) Lycka till!