onsdag 16 november 2011

UFO nr 3 och 4

Okej, dags för nästa djupdykning i UFO-högen!

UFO nr 3 – Saroyan-halsduken
Den här halsduken var det över ett år sedan jag satte igång med. Jag har utgått från Liz Abinantes Saroyan-mönster (Ravelrylänk), men valde att göra den smalare för att den inte skulle bli för kort med det garn jag hade. Så det blev helt enkelt lite tjatigt med mönstret efter ett tag, så den hamnade i UFO-högen. Jag gillar verkligen raden med blad och garnet är supermysigt, så det skulle ju vara kul att bli klar med den någon gång! Det är knappt en fjärdedel kvar att sticka, så det borde ju inte ta hur lång tid som helst om jag bara tar mig i kragen och sätter igång.
Saroyan
UFO nr 4 – Sängöverkast (evighetsprojektet)
Det här projektet gissar jag att jag började med någon gång 2003-2004. Tanken är att det tids nog ska bli ett sängöverkast till vår dubbelsäng... Än så länge har jag bara hunnit göra ca 100 x 150 cm, så det är rätt så mycket kvar. Garnet är tunt och virknålen likaså. Jag har för mig att jag provade ta tid en gång när jag gjorde en ruta (och mönstret satt i ryggmärgen), då tog en ruta ca 1,5 timmar. Och med tanke på att rutorna blir 10-12 cm så inser kanske du också att det kommer bli ett antal arbetstimmar för det här... ;-) Det här är inget projekt som jag räknar med att bli klar med inom de närmaste åren. Det brukar ligga några månader eller något år, sen får jag ett il och virkar ett antal rutor innan det blir liggande igen. Men jag gillar mönstret, så jag vill verkligen få det klart framöver. Under tiden får farmors virkade överkast ligga på sängen istället.

Virkat sängöverkast

1 kommentar:

Helena Högberg sa...

överkastet kanske blir en bra present till knodden när han ska flytta hemifrån?:)Fniss, så lång tid skulle det nog ta för mig i alla fall.